PRAWO OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW
Kancelaria oferuje pomoc prawną w zakresie prawa ochrony konkurencji, w szczególności dotyczącą doradztwa prawnego zarówno dla przedsiębiorców, podmiotów gospodarczych (szczególnie zajmujących się sprzedażą, w tym na odległość) jak i konsumentów, w tym m.in.:
-
pomoc prawna w zakresie obowiązków informacyjnych, potrzebnych zgód, skutków nie poinformowania klienta o opłatach, potwierdzenia warunków zawieranej umowy, identyfikacji praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów,
-
sporządzanie pism,
-
analiza spraw, problemów prawnych czy sporządzanie opinii dotyczących ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz kodeksu cywilnego w zakresie dotyczącym prawa konsumenckiego,
-
ocena zgodności podejmowanych lub planowanych działań z obowiązującym prawem, w tym umów dystrybucyjnych, agencyjnych, franchisingowych i licencyjnych (compliance),
-
prowadzenie spraw z zakresu alternatywnych metod rozstrzygania sporów: bez udziału sądów powszechnych, przy pomocy niezależnych osób trzecich, arbitrów,
-
sporządzanie pism do: Miejskiego Rzecznika Konsumentów, Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
-
pomoc prawna w sprawach związanych ze sprzedażą i zakupem na odległość, odstąpieniem od umowy (w tym zawieranych przez Internet, telefon),
-
pomoc w sprawach z zakresu umów zawartych poza lokalem przedsiębiorcy (np. zakup przedmiotu po prezentacji, pokazie) i formułowaniu przysługujących roszczeń,
-
praw, obowiązków i roszczeń związanych z dostawą niezamówionego towaru (np. prenumeraty czasopisma) czy z opóźnieniem w dostawie zamówionego towaru.
Ponadto Kancelaria reprezentuje strony przed sądami, organami i instytucjami (w tym UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w postępowaniach w tym m. in w sprawach:
-
roszczeń z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (o zaniechanie niedozwolonych działań, o usunięcie skutków niedozwolonych działań; złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, o naprawienie wyrządzonej szkody, o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści, o zasądzenie odpowiedniej sumy pieniężnej),
-
o dochodzenie praw konsumenckich,
-
reklamacji towaru,
-
reklamacji usług,
-
żądania obniżenia ceny wadliwego towaru,
-
wymiany towaru,
-
odstąpienia od umowy sprzedaży,
-
rękojmi za wady fizyczne i prawne rzeczy,
-
dostawy i zwrotu towaru zamówionego przez Internet, telefon,
-
o nieuczciwe praktyki rynkowe,
-
dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd,
-
dotyczących podrabiania produktów,
-
o stosowaniu praktyk nieuczciwej konkurencji, (np. nadużywanie pozycji dominującej, stosowanie oznaczenia wprowadzającego w błąd, zmowa cenowa itd.),
-
dotyczących zakazu porozumień ograniczających konkurencję,
-
postępowania antymonopolowego i wydawania decyzji dotyczących praktyk ograniczających konkurencję oraz w sprawach koncentracji,
-
reprezentowania klientów w toku prowadzonego przez Prezesa UOKIK postępowania (np. w sprawie koncentracji, postępowanie antymonopolowe, z zakresu porozumień ograniczających konkurencję, nadużywania pozycji dominującej, praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów),
-
postępowania i wydawania decyzji o uznanie postanowień wzorców umowy za niedozwolone,
-
postępowania i wydawania decyzji dotyczących praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i nakładania kar pieniężnych.
Ze względu na różnorodność możliwych problemów prawnych, spraw i roszczeń, wyżej wymieniony katalog jest tylko przykładowy, a Kancelaria może podjąć się prowadzenia także innego rodzaju spraw lub udzielić pomocy prawnej w zakresie wyżej niewymienionym.